Narty w Alpach i Dolomitach
Nr 1 w Polsce

Jungfrau/Wengen-Grindelwald

Opis ogólny

Tę scenę pamiętają wszyscy: brawurowa ucieczka na nartach przed pretorianami demonicznego Ernsta Stavro Blofelda – nocą, pod gradem kul, z efektowanymi skokami, częściowo między drzewami, a w końcowej partii na jednej narcie. Wszystko zaś po zboczach Schilthorn – z wysokości 2970 m n.p.m. do dna doliny (miasteczka Mürren) w przepięknej scenerii Alp Berneńskich.

Blisko pięciominutowa sekwencja pochodzi z jednego z najsłynniejszych filmów o przygodach Bonda „W tajnej służbie Jej Królewskiej Mości” z 1969 r. (w rolę agenta wcielił się George Lazenby, a szefa organizacji WIDMO – Telly Savalas).

Straceńczy z pozoru, lecz naturalnie udany, zjazd Bond zaczynał z surowego architektonicznie (głównie stal i szkło) baru wybudowanego na szczycie Schilthornu na potrzeby turystów i narciarzy. Z czasem lokal przerodził się w słynną restaurację Piz Gloria. Dziś szczyci się ona zarówno klasą serwowanych potraw, jak możliwością podziwiania okolicy z obrotowej platformy (na wykonanie pełnego cyklu – dającego panoramę 360 stopni – potrzebuje 55 minut). Magnesem jest też naturalnie historia z Bondem.

Na sam Schilthorn w pół godziny można dostać się z doliny kolejką linową. Narciarze i snowboardziści mogą spróbować zjechać ze szczytu czarną trasą – reklamowaną nie tylko jako ta, którą uciekał 007, ale też jako najdłuższa w regionie Jungfrau. To tam każdej zimy – od 1928 roku – rozgrywany jest „najdłuższy na świecie bieg zjazdowy” zwany Inferno.

Na dodatek tuż obok, bo w sąsiednim Wengen, znajduje się Laubernhorn Rennstrecke, czyli trasa zjazdowa alpejskiego Pucharu Świata, konkurująca o miano najtrudniejszej ze słynną Die Streif w Kitzbühel (miałem okazję pokonać obie – i w oczach amatora rywalizację wygrywa właśnie Wengen: jest trudniejsza technicznie, ciekawsza oraz – co nie bez znaczenia – dłuższa, bo licząca prawie 4,5 km!).

Atrakcyjny narciarsko jest zresztą cały Jungfrau Ski Region – wszak to jeden z największych obszarów sportów zimowych Szwajcarii, oferujący ponad 210 km tras. Niektóre zaczynają się na wysokości niemalże 3000 m n.p.m., ale jest ich tyle i są na tyle zróżnicowane, że frajdę mogą mieć zarówno narciarze doświadczeni, jak początkujący.

Wprawdzie infrastruktura po części jest po szwajcarsku konserwatywna, ale ma to swój urok. Przykładowo, na Laubernhorn wyjeżdża się… kolejką zębatą Jungfraubahn. Tradycja każe, by na równi ze zwykłymi narciarzami korzystali z niej także alpejczycy w biegu zjazdowym – a że wagoniki pną się pod górę pół godziny, więc czasem można liczyć na pogawędkę z mistrzami.

Lecz największym atutem Jungfrau Ski Region są widoki: z wielu tamtejszych tras można oglądać imponujący masyw – północną ścianą Eigeru, jedną z najtrudniejszych, wręcz pionowych ścian wspinaczkowych w Alpach, oraz równie potężne Jungfraujoch i Mönch. Z innej perspektywy można podziwiać okolicę z tzw. Top of Europe, czyli najwyżej położonej stacji kolejowej na kontynencie. Na 3454 m n.p.m. wjeżdża się oczywiście… pociągiem, na szczycie przewidziany jest dłuższy postój, pozwalający pasażerom najpierw na aklimatyzację, a potem na kontemplację.

Skądinąd okolica okazuje się nieustannie atrakcyjna dla filmowców – w ostatnich latach tamtejsze plenery wykorzystuje do swoich produkcji Bollywood. W efekcie w Interlaken, największym miasteczku okolicy, można nie tylko spotkać gwiazdy tego gatunku, ale też zjeść kolację w jak najbardziej oryginalnej, bo prowadzonej przez Hindusów na potrzeby ich rodaków, indyjskiej restauracji.

Krzysztof Burnetko

redaktor naczelny "Ski Magazynu", prowadzi blog "W śniegu i po śniegu"

Ski Info

Tereny narciarskie: Grindelwald-First, Kleine Scheidegg-Männlichen, Mürren-Schilthorn. (943 -2971 m n.p.m.)

Trasy: ok. 200 km w tym: 70 km tras łatwych, 100 km tras średnich, 30 km tras trudnych.

Wyciągi: 44 w tym: 10 kabinowych, 22 krzesełek, 12 orczykowych.

Karnety: cena 6 dniowego karnetu: Jungfrau ok. 315 CHF, Murren-Schilthorn ok. 270 CHF, Grindelwald-Wengen ok. 290 CHF

Przykładowy dojazd

Z Cieszyna: drogą na Olomouc, E 462 na Brno, D1 na Pragę, D5/E50 na Plzen, A6 na Norymbergę/Nurnberg, dalej A8/A81/E41/E52 do B34 na Schaffhausen, dalej A4/E41 na Zurich/Luzerna – A14, dalej A2/A8 na Gotthard/Interlaken, dalej drogą na Wengen/Grindelwald. Razem ok. 1185 km. Alternatywnie przejazd Brno-Wiedeń-Salzburg-Monachium-Bregenz-Zurich.

Z Kudowy: 11/E67 na Pragę, dalej jw. Razem 995 km.

Lotniska: Berno ok. 70 km, Zurich ok. 130 km, Genewa ok. 230 km.

Livigno
Folgarida Marilleva
Skirama Dolomiti
Dolomiti Superski
Trento Funivie
Funivie Campiglio
Val di Sole
Madonna di Campiglio